Mój debiut w anglojęzycznym piśmie naukowym! Wspólnie z Krystianem Szadkowskim i Emanuelem Kulczyckim przygotowaliśmy artykuł dla czasopisma „Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education”. W piątek 22 października tekst został opublikowany.
W artykule zestawiamy dwie wizje najlepszych naukowców, które wyłaniają się z wywiadów z polskimi dziekanami, rektorami oraz dyrektorami instytutów PAN. Sporo piszemy o akademickiej autonomii, wykorzystujemy też moją ulubioną teorię socjologiczną (Pierre’a Bourdieu).
Wydawca „Discourse” (czyli Routledge) udostępnia 50 cyfrowych kopii tekstu do pobrania dla wszystkich zainteresowanych. Kiedy się wyczerpią, nadal publicznie dostępna będzie robocza wersja artykułu, sprzed recenzji.
Anglojęzyczne streszczenie tekstu:
„Our study examines the discursive construction of academic subjectivity within the context of the current reforms of academia, driven by the forces of economization and metricization. We focus in particular on the construction of two models of top researchers. Drawing from the theory of Pierre Bourdieu, we call these models ‘autonomous’ and ‘heteronomous’. We investigate 22 in-depth interviews and construct the ideal types of two discursive strategies that Polish senior academic officials use to build the respective models. We also inspect the empirical signs of a tension between those strategies, as well as three ways to deal with limited levels of this tension: using disclaimers, leaving the tension unaddressed, and attempting to reconcile the two strategies. Further, we demonstrate how a high-level tension results in a discursive split, which can be hypothetically linked to the divided habitus of some Polish academics”.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz